Писмени задаци

ПРВА ГОДИНА

  • Септембар у доживљајима и гледиштима лирског субјекта Раичковићеве песме
  • Чиме ме је задивио лик Бановић Страхиње
  • Суочавање Бановић Страхиње са издајом и неверством
  • Моралне вредности речи и поступака ликова у песми Бановић Страхиња
  •  „Помало је такијех јунака, ка што бјеше Страхинићу бане“
  • Мотив лепоте у народној лирској песми Сунце се дјевојком жени и причи Дјевојка бржа од коња
  • Композиција народне приче Дјевојка бржа од коња
  • Лепота као тајна и загонетка (Дјевојка бржа од коња)
  • Мотив лепоте у народној књижевности (Сунце се дјевојком жени, Дјевојка бржа од коња, Златна јабука и девет пауница)
  • Немоћ жене и мајке у народној балади Хасанагиница
  • Трагична судбина жене и мајке у народној балади „Хасанагиница“
  • Положај жене у народној балади Хасанагиница
  • Трагичан лик Хасанагинице
  • Епска поезија као естетизована историја
  • Епски јунаци као васпитни узори
  • Епска биографија Марка Краљевића
  • Светли ликови наше народне епике
  • Косовски бој у историји и епским песмама
  • Марков пркос цару Сулејману
  • Сукоб и помирење Јакшића
  • Чаша молитвена у Анђелијиним рукама
  • Мотив љубави у песми Ропство Јанковић Стојана
  • Представљање породичних односа у песми „Ропство Јанковић Стојана“
  • Пример моралности из наше народне епике
  • Портрет српске девојке у народној лирици
  • Композиција и идеје народне песме „Бој на Мишару“
  • Историја виђена духом епске поезије (Бој на Мишару)
  • Женски ликови у епској поезији
  • Епска песма памти и слави
  • Лик супруге у народној епској песми Бановић Страхиња и Лазаревићевој приповеци Први пут с оцем на јутрење
  • Лик супруге у народним песмама (Бановић Страхиња, Хасанагиница) и приповеци „Први пут с оцем на јутрење“
  • Уметничка улога облика казивања у приповеци Први пут с оцем на јутрење
  • Породица у Лазаревићевој приповеци Први пут с оцем на јутрење
  • Ликови родитеља у Лазаревићевој приповеци  Први пут с оцем на јутрење
  • Лик Митра у Лазаревићевој приповеци Први пут с оцем на јутрење
  • Митров кикавичлук и Mаричина храброст
  • Митрова борба с пороком
  • О чему је причао Миша
  • Туга Јоне Потапове
  • Успомене и сећања Андреаса Сама
  • Мотив обесправљености и сиромаштва у Раним јадима Данила Киша
  • Ожиљци на души или „рани јади“ Андреаса Сама
  • Потрага Андреаса Сама за изгубљеним временом
  • Антигона – борба за узвишене законе богова
  • Антигона – трагична јунакиња античке драме
  • Универзална порука Софоклове драме
  • Антигонина трагедија
  • Власт и владар у Софокловој Антигони
  • „За љубав, не за мржњу, ја сам рођена!“ (Софокле, Антигона)
  • Непомирљивост Антигониних и Креонтових ставова у Софокловој трагедији
  • Контрастни ликови Антигоне и Исмене у Софокловој трагедији
  • Трагична заслепљеност влашћу у Софокловој Антигони
  • Појединац и власт у Софокловој трагедији – универзални смисао
  • Хектор као носилац  Хомерове идеје о бесмислу рата
  • Говор љубави и истине надјачава силу и мржњу
  • Гилгамешова сазнања на путу потраге за извором вечитог живота
  • Божанско и људско у Гилгамешовом лику
  • Свевременски смисао Епа о Гилгамешу
  • Еп о Гилгамешу – спев о божанском, херојском и људском
  • Гилгамешово и Енкидуово пријатељство
  • Мотив пријатељства у Епу о Гилгамешу и Илијади
  • Илијада – еп о о јунаштву и љубави
  • Антиратне идеје у Илијади
  • Андромахин лик
  • Одлике библијског стила на примеру Легенде о потопу
  • Универзалне етичке вредности Христове Беседе на гори
  • Хекторов патриотизам
  • Свевремена сазнања поводом књижевних дела из старог века
  • Симеонове животне поуке
  • Лик Светог Саве у народним причама и предањима
  • Јефимијин вез од мисли, неспокоја и страха у монашкој самоћи
  • Јефимијин однос према традицији
  • Јефимијине златне нити
  • Уметнички доживљај српске средњовековне књижевности
  • Поезија српске средњовековне књижевности (Похвала кнезу Лазару и Слово љубве)
  • Љубав у гледиштима средњовековних писаца
  • Слика Београда у делу Константина Филозофа
  • Слика света и живота у делима ренесансних писаца
  • Световно и духовно у посланици Слово љубве
  • Шта сазнајем о садашњости, читајући дела из прошлости
  • Хуманизам и ренесанса – период обнове човека, културе и књижевности
  • Петраркини сонети о љубави
  • Дантеова уметничка визија пакла
  • Мотив љубави на први поглед у ренесансној књижевности
  • Мотив сокола у деветој причи петог дана из Бокачовог Декамерона
  • Карактерне врлине и животне вредности у новели о мона Ђовани и дон Федеригу из Бокачовог Декамерона
  • Мотиви љубави и мржње у Ромеу и Јулији
  • Ромео и Јулија – пораз или тријумф љубави
  • Вечна љубав Шекспирових јунака
  • Љубав у Верони је јача и од мржње и од смрти
  • Меркуцио и Тибалт – представници супротстављених страна у трагедији
  • Трагично у Шекспировој драми Ромео и Јулија
  • Љубав и трагика у Шекспировој драми Ромео и Јулија
  • „Нагле се среће нагло и заврше и умиру у свом тријумфу ко ватра“ (Ромео и Јулија)
  • На траговима ренесансног Дубровника
  • Мотиви из природе у стиховима дубровачких петраркиста
  • Петраркизам у поезији дубровачких песника
  • Комично и поучно у Држићевој Новели од Станца
  • Мотиви младости и старости у Држићевим комедијама
  • Мотиви љубави у делима писаца епохе хуманизма и ренесансе
  • Харпаганов лик
  • Материјално богатство и карактерне врлине у Молијеровој комедији Тврдица
  • Срећно и несрећно у епилогу Молијерове Тврдице
  • Тврдичлук и тврдице у књижевности
  • Дон Кихот и Санчо Панса савременог света
  • Бити Дон Кихот
  • Ветрењаче мог живота
  • Витез Тужног Лика и његов мудри коњушар – једно су људско лице
  • Виђење пролазности у првом певању Гундулићевог Османа
  • Барокни стил у одломцима из Гундулићевог Османа
  • Песник детињства, Војводине и нежности – Мирослав Мика Антић
  • Поезија као игра речи и зaбава за децу – Душан Радовић
  • Стварност је стварнија ако јој додаш нестварног (М. Антић)
  • Чаробан је тај свет од измишљене јаве (М. Антић)
  • И само онда кад и ми тражимо, моћи ће неко и нас да сретне (М. Антић)
  • Па ако се и оклизнеш, некада, у животу, не гледај то као пад у суноврат, него као пад увис! (М. Антић)

 

ПРИМЕРИ ПИСМЕНИХ ЗАДАТАКА

Мотив љубави у ренесанси

Ренесанса, епоха која је трајала од 14. до 16. века, предствља препород и доноси велике промене у култури и уметности. Човек се окреће овоземаљским вредностима, а одупире се цркви и њеним средњовековним схватањима. У књижевности се све више развија поезија и проза, а мотив љубави постаје један од доминантнијих мотива ове епохе.

Најистакнутији представник лирике овог доба је Франческо Петрарка, који је писао о љубави. Његова љубав је платонска, његова драга је недостижна, а он се у њу заљубљује на први поглед и цео живот пати за њом. Петраркини сонети су доживели толику славу да се створила струја песника петраркиста који су писали о лепоти жене, о чежњи за њеним осмехом, али и о болу због неузвраћене љубави.

Као што је Петрарка имао своју музу Лауру, тако је и Данте Алигијери имао своју Беатриче. Она је за њега била симбол узвишене лепоте и вечна инспирација. Посветио јој је песничко дело „Нови живот“, али она постаје и духовни вођа Дантеа кроз Рај у „Божанственој комедији“.

Писац који уводи телесну љубав, отац новеле, јесте Ђовани Бокачо, који је, попут својих претходника, створио мит о још једној жени. Он ће своју љубав исказати кроз лик Фиамете.

Петрарка, Данте и Бокачо чине врхунске ствараоце италијанске ренесансне књижевности. С друге стране, у Енглеској је стварао ненадмашни Вилијем Шекспир. У трагедији „Ромео и Јулија“ он је писао о чистој и верној љубави која је победила чак и смрт. Вечни љубавници из Верони су постали симбол трагичне љубави.

Књижевност ренесансе доноси поезију пуну љубави и патње, прозу проткану шекспировским трагичним нитима или бокачовским описима телесне привржености. Мотив љубави је стално присутан у књижевности, али најлепше сонете о њој је свакако оставила епоха ренесансе.

Анђела Мрђа, 31.5.2017.

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s