Лектира

 

Јован Стерија Поповић, Тврдица

Александар Сергејевич Пушкин Евгеније Оњегин

-Док је писао “Евгенија Оњегина” Пушкин је у једном писму упућеном пријатељу записао “сада не пишем роман, већ роман у стиху – ђаволска разлика”. Размисли зашто је писање романа у стиховима “ђавољски” тешко. Колико се овај роман разликује од романа које си до сада читала/читао?

-Истражи улогу писца у структури романа. Када и зашто се он јавља? Какав је његов став према главним ликовима романа?

-Пушкин врло детаљно представља ликове у свом роману. Истражи следеће сегменте Оњегиновог лика: социјални (друштвени) положај јунака; образовање и васпитање; садржај његове свакодневице (вечера са пријатељима, позориште, бал); “вештина нежне страсти” као вештина којом Оњегин суверено влада; “сплин” као “болест” од које Оњегин болује.

-Процени шта је у опису Оњегиновог лика романтичарско.

-Зашто је Оњегин одбио Татјанину љубав на селу, а због чега се у њу страсно заљубио у петроградској средини?

-На који начин Оњегин прихвата живот на почетку, а како на крају романа (упореди I и VIII певање)?

-Ко је убијен у двобоју: Оњегин или занесени песник и сањар, Ленски?

-Истражи следеће сегменте Татјаниног лика: друштвена средина у којој стасава; образовање; читалачке склоности и њихов преображај након разговора са Оњегином; утицај литературе на Татјанин поглед на свет, живот, људе и љубав; однос према природи и селу.

-Проанализирај разлике између Татјане и Олге.

-Зашто Тања одбија Оњегина иако га воли?

-Истражи следеће сегменте лика Владимира Ленског: образовање (информише се нешто више о Универзитету у Гетингену и његовом значају у XИX веку); романтичарске црте његовог лика; схватање љубави и пријатељства.

-Ко је симпатичнији аутору: Оњегин или Ленски? Образложи своју тврдњу.

-Татјанино писмо Оњегину; објашњење Оњегина и Татјане након примљеног писма; двобој Оњегина и Ленског; Оњегиново писмо Татјани.

-Који јунак или јунакиња из романа “Евгеније Оњегин” плени твоју пажњу? Због чега? Који јунак или јунакиња ти је најмање симпатичан? Зашто?

-Размисли зашто је Пушкин за наслов романа узео име једног од јунака. Како би ти насловила/насловио овај роман?

 

Петар Петровић Његош, Горски вијенац

-Којој књижевној врсти припада Горски вијенац? Које је време описано у делу? Где се одиграва радња?

-О чему Његош говори у Посвети? Шта приписује Карађорђу?

-На које три композиционе целине је подељен Горски вијенац? Шта је тема дела? Који су ликови у делу? Ко се од њих издваја?

-Чиме започиње дело?

-Како се осећа владика Данило? Зашто? Које одговорности он има? Са која два зла је суочен?

-По чему се Црна Гора у датом историјском тренутку разликује од суседних земаља?

-Зашто су се виђени Црногорци окупили на Ловћену?

-По чему се разликује став Вука Мићуновића од става владике Данила?

-Каквим „знамењем” се завршава прва целина Горског вијенца? Која је симболика тога?

-Чиме започиње друга целина? Шта представља песма кола? О чему коло пева?

-Зашто се владика Данило колеба око борбе са потурицама? Који стихови говоре да се он одлучује за борбу? Какво би решење желео владика Данило? Шта он сматра човековом светом дужношћу (стихови)? По чему се разликује став владике Данила од става окупљених главара?

-Шта се дешава када на састанак дођу потурице? Налазе ли решење? Пронађи и протумачи речи Скендер-аге: „Мањи поток у виши увире, / код увора своје име губи…”

-Шта нуде потурице? Да ли је право решење могуће? Протумачи речи кнеза Јанка: „Кад ме жена пита ђе сам био / казаћу јој да сам со сијао…”.

-Од кога добија писмо владика Данило? Шта се у њему каже? Шта се тражи од Црногораца?

-Како владика одговара? Протумачи његове речи „Тврд је орах воћка чудновата, / не сломи га ал зубе поломи…” и остале речи из одговора.

-О чему сања Вук Мандушић? Зашто Његош уводи ту епизоду?

-Шта војвода Драшко прича о Млецима?

-Какву несрећу предвиђа кнез Роган док гледа у плећку? О чему певају сватови? Каква је судбина Батрићеве сестре? Шта се крије иза приче о баби „вештици”?

-О чему говори игуман Стефан? У каквом су односу, по његовом мишљењу, душа и тело? Какво је његово мишљење о уређењу света, о човековом положају, дужностима, о смислу његовог живота?

  • Који су први знаци да је „истрага” почела? Ко ју је отпочео?

-За чим жали Вук Мандушић?

-Како владика Данило схвата слободу, живот…? Који ликови су носиоци идеје о чојству и јунаштву? У које две ситуације долази до изражаја Вук Мандушић? Какав је у једној, а какав у другој? Шта игуман Стефан добија губећи очињи вид? Како схвата свет? Шта значе његове речи: „Шта је човјек, а мора бит човјек!”

-Ко је оличење источњачке, а ко западноевропске цивилизације? Како те цивилизације приказује Његош?
Ђура Јакшић Јелисавета, књегиња црногорска

delfi_cica_gorio_onore_de_balzakОноре де Балзак, Чича Горио

-Чича Горио као друштвени роман, роман карактера, роман васпитања, криминалистички роман.

-Слика париског и француског друштва у роману.

  • Чича Горио и узроци његовог трагизма (У чему је Гориова грешка у односу према кћерима?)

  • Дескрипција у функцији карактеризације ликова (Која је функција описа ентеријера пансиона Вокер?)

  • Лик Ежен де Растињака и Вотрена

  • Функција последње Растињакове реченице у роману.

  • Карактеристике реализма у делу

Лав Николајевич Толстој, Ана Карењина

  • Снови Ане Карењине

  • Која стварна ситуација претходи сну? Симболика снова. Зашто се Толстој служи сном као уметничким средством, а не стварним догађајем? Објаснити подударање снова Ане и Вронског.

-Ликови: Ана, Вронски, Карењин, Стива, Доли, Кити, Љевин

Стеван Сремац Зона Замфирова

-Композиција

-Анегдота, љубавна фабула и дигресије

-Место и време радње, језик

  • Старо турско и ново српско у делу

  • Ликови и њихови односи: Зона, Мане, Манулаћ, Јевда, Ташана, Дока

-Мотив чаршије

-Размисли о реченицама: Свет је овај као какав мердивен – један се качи, а други па слази, Видело се куче у чашире, па се фатило у оро.

Иво Андрић, Мост на Жепи

-У чему се, по Андрићевом мишљену, огледа значај моста као грађевине?

-Размисли на који начин Иво Андрић посматра и доживљава мостове – као грађевине са практичном или естетском сврхом? Размисли и сама/сам како ти видиш и доживљаваш мост. Постоји ли неки мост чијој се лепоти или значају посебно дивиш?

-Уочи и издвој композиционе целине у приповеци „Мост на Жепи“.

-Одредите место и време дешавања радње у приповеци „Мост на Жепи“.

-Објасни због чега је везир Јусуф допао у тамницу.

-Опиши његово тамновање. Шта заокупља његове мисли у време тамновања?

-Како везир доживљава и објашњава злу судбину која га је задесила (у тамници)? Анализирај и објасни промену која се дешава у његој души и мислима.

-Због чега је везир одлучио да сагради мост?

-Како везир проналази неимара?

-Опиши неимара. Какав је његов однос према послу којим се бави, а какав према мештанима и радницима с којима долази у додир?

-Како изгледа неимаров одлазак из Жепе након обављеног посла?

-Какву нам поруку о уметности и уметнику преноси неимаров лик?

-Након градње моста и смрти неимара приповедач у фокус наше пажње поново доводи везира Јусуфа. У ком тренутку се читалац поново сусреће са везиром?

-Како гласи везирова девиза? Протумачи је.

-Зашто везир одлучује да мост остави без натписа?

-До какве мрачне спознаје о свету и животу долази везир? Анализирај његов став.

-Андрић приповетку „Мост на Жепи“ ипак не завршава песимистичним тоном. Објасни функцију епилошког дела приповетке.

Драгослав Михаиловић, Када су цветале тикве

-Ком жанру припада ово дело Д. Михаиловића?

-Које су две најважније особине овог дела?

-Какав наративни поступак користи писац?

-Ко је приповедач?

-Какав однос постоји између уводног епитафа и дела?

-Која је тема дела?

-Које време описује Д. Михаиловић?

-Које је место дешавања?

-Који политички догађај утиче на судбину породице Љубе Шампиона?

-Где је јунак на почетку дела?Какав је његов живот?Какав је његов однос према домовини

-О чему прича Љуба Сретеновић?

-Опиши лик Љубе Сретеновића (говор, бокс, понашање).

-Који је догађај био најстрашнији за Љубу?

-Како се та трагедија разрешава за њега?

-Каквом се сликом завршава епизода са Апашем? Какво значење има та слика?

-Како Љуба доживљава расплет догађаја (као победу или пораз)?

-Опиши сусрет са Апашевом мајком.

-У каквом троуглу се налазио Љуба Шампион?

-Каје ли се Љуба због онога што је учинио?

Advertisements

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s